בסיום הגישור - פרידה או איחוד? - עו"ד ענת אשבל דלג לתוכן

בסיום הגישור – פרידה או איחוד?

בסיום הגישור פרידה או איחוד?

המילה "גישור" – יש בה משום הטעייה.
מוסד הגישור הגיע אלינו מארצות הברית, שם הוא נקרא: Mediation. יותר דומה לתיווך בין צדדים. המילה גישור מייצרת אצלנו אסוציאציה של גשר – חיבור.
בתחומים שונים של החיים, סכסוכים המופנים לגישור, פעמים רבות אכן מסתיימים בגשר בין הצדדים. מאפשרים המשך עבודה משותפת או הסכמות על פיצוי וכדומה. בגישורים כאלה, יכול שיהיה הסכם בין הצדדים בכתב או שלא, ניתן לאשר אותו בבית המשפט, אך לא חייבים.
אולם, במקרה של גישור העוסק בגירושין, לכאורה, התוצר הסופי המתבקש הוא הסכם. הסכם גירושין אשר יובא לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני ויקבל תוקף של פסק דין. במקרה בו הילדים של הצדדים עדין קטינים, אישורו של בית המשפט או בית הדין הרבני הוא הכרחי לצורך מתן תוקף חוקי להסכם.

פעמים רבות אני נשאלת על ידי מגושרים, האם קורה שבסוף הליך הגישור, הצדדים מחליטים להישאר ביחד. לא להיפרד. יכולה רק לספר כי בכל 14 שנות עיסוקי בגישור לגירושין, הדבר קרה פעמיים. פעם אחת לאחר אישור הסכם הגירושין בבית המשפט לענייני משפחה ובעבור מספר חודשים, ובפעם השנייה, במהלך התהליך. מתוך כלל הגישורים שערכתי, אני יכולה להעיד שמדובר באחוז קטנטן.
הליך הגישור מהווה חלופה לניהול ההליך בבית המשפט. בני זוג המגיעים לגישור, מגיעים על מנת להסדיר את הפרידה ביניהם ולהתגרש. זוהי המטרה המונחת על השולחן בפתיחתו של התהליך.
אבל, בניגוד להליך המקביל המתנהל בבית המשפט – הליך בו כל צד מצויד בעורך דין המייצג את האינטרסים שלו – ושלו בלבד – דרך המייצרת באופן בלתי נמנע – מלחמה, בהליך הגישור, הצדדים, בעזרת המגשרת, מחויבים לייצר תקשורת ביניהם. הם יודעים מראש כי כל הסכם שייבנה ביניהם, יכול לייצג את מרב האינטרסים של כל אחד מהם. מן הסתם – לא את כולם.
כך קורה שלעתים, בני זוג אשר "שכחו" איך לתקשר ביניהם, מוצאים שוב את הדרך. לנגד עיניהם הסכם אשר עוסק בטובתם של ילדיהם המשותפים – אהבה גדולה ומשותפת. קורה לפעמים שזוגות מחליטים להתגרש רק כי שכחו מה יש להם במשותף והדיון בצורכי הילדים. הדיון בפרידה, לעתים פרידה פיזית ממשית – מזכירים להם.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי הליך הגישור לגירושין נועד אכן להיות ההליך שיביא – בסופו – לפרידה של הצדדים. אבל, יתרונו העצום של ההליך הוא האפשרות לייצר תקשורת וההבנה הגמורה כי חרף הפרידה, הם עדיין הורים לילדים משותפים – ילדים אשר זקוקים לתקשורת טובה בין הוריהם. הגישור אכן מסמן את המשותף ולא רק את הנפרד, את טובת הילדים מתוך מחשבה משותפת ולא טובת הילדים כפי שכל אחד מהם רואה אותה בלי קשר להורה השני.

לפגישת ייעוץ ראשונית חינם לזוגות העומדים בפני גירושין, התקשרו 054-4224831

​לפרטים נוספים ותיאום פגישת הכרות, הרשמו כאן :